söndag 9 januari 2011

Intervju med SVF

Emma Johansson på SVF intervjuade mig. Här kommer den !

Nu är det dags att lyfta fram våra juniorer igen så därför startar vi med en serie intervjuer av dessa. Först ut är Jacob Lindqvist, en mycket duktig freestyleseglare som under 2010 placerade sig på 7:e plats totalt i freestyletouren och på 1:a plats bland juniorerna.


Ålder:
16 år, född 1994

Segelnummer:
S-1441

Hemmaspot:
Torhamn får jag nog säga eftersom att det är där vi är och tränar mest. Kommer även 2011 att gå med i Torhamns surfklubb. Det är dock inte den närmsta spoten jag har men måste ändå kalla det min "hemmaspot".

Favorittrick och favoritgren och vad övar du för trick nu:
Just nu måste jag säga att mitt favorittrick är flaka eftersom att jag börjar få väldigt bra kläm på det nu. Tycker även om att loopa för det är ett power trick. Favoritgrenen är helt klart freestyle som jag kör och satsar på mest, men tycker även vågor är väldigt kul för vem tycker inte om att hoppa och loopa? :)
Jag tränar på onehanded flaka, satte 2 st i slutet av säsongen. Även eslider börjar jag komma nära nu. Jag försöker testa de flesta trick även fast det känns långsökt att sätta dom, men tycker det är bra att testa olika trick och se hur det går. Tränar dock mest på onehanded flaka och eslider.

När/var började du vindsurfa och hur kom det sig:
Jag började vindsurfa i Grekland för 5 år sedan. Pappa har seglat sedan 80-talet så det var nog lite därför också.
Vi åkte ner till Grekland för 6 år sedan och var där 1 vecka och då testade jag på att vindsurfa och tyckte det var min grej. Köpte inga grejer när jag kom hem det året men året därpå var vi där nere i 3 veckor. Då kom jag in i sporten mer och mer. Efter det så har det bara rullat på och jag tycker fortfarande det är lika skoj.

Har du några mål och drömmar med vindsurfingen eller är det mest för skojs skull:
Jag har stora drömmar inom vindsurfingen. Min största dröm är att tävla internationellt och jag kommer göra allt jag kan för att lyckas med den drömmen. Jag tycker det är förbannat kul och det är därför jag håller på med det. Så det är inte bara för att bli proffs.

Vem är din idolvindsurfare:
Måste faktiskt säga Tonky Frans. Älskar hans "powerstil" och hans stil i alla hans manövrar.

Planer och mål för 2011:
Mina planer för 2011 är att hålla min 1:a plats som junior i svenska freestyle touren och förbättra min 7:e plats totalt, kommer delta på alla tävlingar i SVF Freestyle tour 2011. Även att träna så hårt som möjligt och försöka utvecklas så mycket jag kan. Kommer nog även åka ner till Grekland i 8 veckor och jobba på club vass i sommar. Men det är inte 100% säkert ännu, får besked efter nyår.
Även att göra mina sponsorer nöjda.

Övrigt:
Jag använder mig nu av Simmer Blacktip 2011 och RRD Freestyle 88. Kan verkligen rekommendera Blacktip 2011, de hjälper mig verkligen i min segling då de är väldigt lätta och man får lite extra känsla i riggen tycker jag.

Mina sponsorer är: Surfers, Citygross och Allt i print.

Snart premiär nu hoppas vi ! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar